Att ta emot eller att framföra kritik?

Det är inte lätt, det är inte lätt att ta emot kritik och det är inte lätt att säga kritik på ett snällt/bra sätt.

Det finns tre olika sorters sätt att säga kritik på:

1. Du kan säga på ett argt sätt, och det är inte bra!
För att personen kommer bara att försvara sig, ge motstånd och ge ursäkter. Det kommer sällan leda till att personen faktiskt ändrar på sig. 

2. Säger på ett ganska snällt sätt, men ändå inte.
Personen som säger kritiken säger fraser som: ta inte illa upp, jag menar inget illa, ta inte det personligt...Här kan det bli en förändring men det är inte alltid det blir det.

3. Det bästa sättet: att man säger kritiken på ett otroligt lättsamt/snällt och försöker få en diskussion och inte går i angrepp direkt.
T ex. En tjej kommer alltid sent till mötet och chefen gillar inte detta, så chefen säger: "jag blir faktiskt lite irriterad när du kommer sent till mötet, MEN när du är på plats så är du en väldigt uppskattad person". Dvs man säger kritiken men man säger något snällt efteråt.
Chefen fortsätter och säger: "men jag har hört att du har en väldigt krånglig resväg, vad skulle du kunna göra åt det? Har du något förslag vad vi kan göra åt det här?"
Detta kommer leda till att det skapar en diskussion istället för att det blir en argumentation.

Det är inte alltid lätt att framföra kritik på ett snällt sätt, det är inte alltid alla människor kan göra det, många säger inte något positivt efter kritiken utan de vräker bara ur sig det. Då gäller det att vara stark och duktig att tänka okej den här personen stör sig på det här hos mig, då kanske jag ska tänka på det extra mycket när jag är i närheten av personen.
Man måste också veta att alla människor är inte perfekta, alla har sina brister och sina bra sidor, det handlar om att de bra sakerna överväger de dåliga hos en person. Det är då du gillar att vara i personens sällskap. 
När du är med en person som t ex har många "dåliga" sidor, jag sätter " " , för att en människa har egentligen inte dåliga sidor, det är sidor som DU tycker är dåliga, en annan person kanske tycker om de sidorna hos personen. Det är ialf viktigt då att kanske inte gå i angrepp och försöka klanka ner personens "dåliga" sidor utan mer fundera över hmm man kanske inte riktigt har personkemi med personen... Så ge kritik till människor som du verkligen känner bra och som du faktiskt vill ska utvecklas och det bästa om man ger en person kritik är att faktiskt säga: men jag säger det här FÖR att jag vill att du ska utvecklas och bli bättre. 

Det handlar om att få kritik men att faktiskt kunna fortsätta prata med personen och inte backa eller ta bort sådana människor i ditt liv. Så det är viktigt att se kritik som en UTVECKLING. För att den person som bara vill höra beröm och få positiv respons den kommer att aldrig att utvecklas.

Något annat som är viktigt är när man har fått en kritik att verkligen sätta sig ner själv och reflektera:
över kritiken och se om du håller med? Är det värt en förändring? Tjänar jag på det eller tjänar personen i fråga om det? Blir jag bättre ifall jag ändrar på det jag har fått kritik för?
Om du håller med personens åsikt/kritik så är det värt en förändring för personen vill bara att du ska bli bättre inte sämre.. så du kan utvecklas och bli bättre, men se till att reflektera SJÄLV först!
För om du ständigt gör en förändring för varje kritik du får kommer aldrig någon att någonsin bli nöjd för det kommer alltid finnas människor som stör sig på olika beteenden/handlingar man gör.


Massa kramar från Lezan Rashid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar