Examensarbete - SANDVIK - Hur går det?

Heeeeeeeeej alla läsare!! :D
Denna gång blir det ingen dikt/text som jag alltid brukar skriva, utan jag har tänkt berätta lite om mitt exjobb, hur det går? vad jag gör? och hur jag trivs på Sandvik.

Som ni alla kanske vet så gör jag mitt examensarbete på Sandvik i Hallstahammar. Det är det sista jag kommer göra i min utbildning som civilingenjör i maskinteknik. Det känns läskigt men samtidigt så är jag redo för nya äventyr i mitt liv.

Nu har det gått ca 4 veckor in på mitt examensarbete och jag trivs superbra! Jag har fått ett eget kontor, dator, jobbtelefon så det är nästan som att gå till jobbet. Förutom att jag har andra "arbetsuppgifter".

Jag får delta i deras möten, hantera min mail (haha) och ha en egen arbetstelefon (!) dock inget visitkort (än).

Mitt examensarbete går ut på att jag ska välja en lämplig svetsmetod för en påsvetsningsapplikation.
I ångpannor, förbränningspannor och i pannor som man t ex eldar sopor, så kan det innehålla allt möjligt, och då måste dessa pannor vara konstruerade i en viss sorts material som tål det här.
Det är nämligen inte alla sorters material som klarar av temperaturen och miljön i dessa pannor.

Därför måste man antingen ha ett material som klarar av det här eller så kan man SVETSA fast ett lager skikt med ett sorts material som klarar av detta!! bra va?!

Men då är frågan; vilken sorts svetsmetod ska vi använda? - Ja, för det är inte alla sorters svetsmetoder som klarar av det här. Det måste vara en svetsmetod som kan användas för påsvetsning (overlay welding som det heter på engelska). Hittills har vi kommit fram till TIG, MIG, MAG eller plasma sprutning. Så jag ska göra lite litteraturstudie på olika svetsmetoder som har används i förbränningspannor.
Här kan se ett exempel på hur det kan se ut när man svetsar på ett lager material på en förbränningspanna.

Så nu på torsdag ska vi ha en workshop på jobbet med olika experter i Sandvik, det kommer bli spännande och jag kommer inleda workshopen (vilket är lite nervöst) men det kommer gå superbra!!!

Att göra ditt exjobb på ett företag där du kanske vill jobba senare är en bra utgångspunkt då du verkligen får känna på hur det är och jobba på företaget. Miljön, arbetskollegorna, arbetsuppgifterna etc. allting spelar stor roll! Jag trivs jättebra just nu, alla är supersnälla och mina arbetsuppgifter är varierande då jag kommer att laborera väldigt mycket.

Nu har det endast gått 4 veckor, och jag har 16 veckor kvar, tills att jag har uppnått mitt slutresultat.
Hoppas att ni vill fortsätta läsa och följa min resa på exjobbet!

Vill också tillägga att jag kommer söka några traineeprogram då jag är väldigt intresserad, så jag kommer att lägga ut tips på vilka traineeprogram man kan söka och anmälningsdatum.

Massa kramar!

Hälsningar Lezziee




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar